Iran

Tehran, Iran
Tuesday, September 28, 2010

Hey allemaal,

Het is een tijdje geleden dat jullie nog van mij gehoord hebben, maar geen zorgen, nog altijd alive and cycling! Ik kon mijn blog niet updaten omdat ze in Iran nogal paranoide zijn i.v.m. het Internet en veel websites blokkeren (dus ook de blog), maar dankzij een slimme Iranees kan ik jullie dan toch op de hoogte brengen van mijn avonturen hier.

Zo'n goeie 3 weken geleden was ik nog in Istanbul (zalige stad trouwens!). Op 4 september heb ik dan de oversteek gemaakt naar het Azie, om dan meteen de trein te nemen naar Kurtalan, in het oosten van Turkije. De trein had een beetje vertraging (zo'n 8u, dan doen ze het in Belgie nog niet zo slecht he Jan :-) en de geplande 36u werden er 44u. Bijna 2 dagen en nachten in een stoel, dat is zelfs voor deze informaticus iets te veel. Mijn enkels hadden op het einde meer weg van olifantenpoten dan van de getrainde fiets-enkels. Gelukkig waren er toffe Koerden op de trein waarmee ik heel wat liters thee heb gedronken om het wachten wat te verzachten.

Aangekomen in Kurtalan kreeg ik echter ook meteen een ander beeld van de Koerden te zien: In het dorpje werd ik meteen omsingeld door een groep straat-jochies, en voor de eerste keer voelde ik mijn niet echt op mijn gemak. Snel water en brood gekocht, maar op mijn weg uit het dorpje probeerden 3 jongetjes de weg te versperren met een kruiwagen (zodat ik naar hun winkeltje zou komen), en toen ik zonder te stoppen verder reed bekogelden ze mij met stenen. Gelukkig had ik mijn helm op of ik had ineens mijn EHBO-doos kunnen bovenhalen. En een paar kilometer verder gooide nog een kleiner jongetje (zo'n 10 jaar !) een fles water naar mij en probeerde een tiener mij van mijn fiets te trekken. Echt bizar, want voor en na die ene vallei heb ik helemaal zo geen ervaringen meer gehad! Enfin, de rest van de tocht ging nog vlot en ik heb mij dan 's avonds maar op een hotel getrakteerd om wat te bekomen. De volgende twee dagen langs het mooie Van-meer gereden, om aan te komen in het stadje Van. Nog een leuke dag daar beleefd waarin ik een kapper heb bezocht (een hele belevenis: je haar, gezicht en oren worden gewassen, je wordt geknipt, geschoren, en de kleine haartjes aan de oren worden er af gebrand met een aansteker), dan het kasteel Van heb bezocht en 's avonds samen met de Turken naar de voetbal heb gekeken (Belgie-Turkije: 2-3).

Omdat het toch nog wat krap werd voor mijn visum voor Iran heb ik de volgende dag de bus genomen naar Iran, naar het stadje Urmia. Aangezien het toen juist het einde van de Rammadan was, besloot ik om mij eens te goed te doen aan de typische Iraanse snoepjes. Geen goed idee, 's nachts moest ik overgeven en de volgende dagen liep alles recht door mijn lijf. Wat niet zo fijn is als je heel de dag op de fiets moet zitten.  De volgende dagen toch nog verder gefietst naar Sanandaj, maar na 4 dagen was ik compleet uitgeput en uitgedroogd. Gelukkig had ik ook nog zware antibiotica bij, en na een dagje rust was alles wel terug in orde.

Ondertussen had ik ook al door dat in Iran fietsen toch wel een categorie zwaarder is. Erg drukke wegen, vaak geen pechstrook en elke Iranees moest toch even toeteren als hij langs mij reed. En dan ging de weg ook nog vaak door een semi-woestijn. Mooi, maar wel afzien!  Na nog eens 5 dagen fietsen ben ik in Esfahan geraakt, maar wel met grote twijfels over het verloop van de rest van de reis... Want als ik Iran al te druk vind, dan kan ik mij niet voorstellen wat ik van India ga vinden! Bovendien is het ook niet meer mogelijk om een visum in Pakistan te krijgen met al de problemen daar. Om in India te geraken zou ik dus rond moeten gaan via Turkmenistan, Uzbekistan, Kirgizie, China en Nepal. Ik heb dan ook maar wijselijk besloten om rustigere en gemakkelijkere oorden op te zoeken, en wel meer bepaald Finland! Morgen stap ik op het vliegtuig om dan via Finland, Zweden, Denemarken, Duitsland en Nederland terug te fietsen naar Belgie. Het zal wel raar doen, van de extreme hitte ineens naar het koude noorden!

Met die beslissing genomen had ik nog 10 dagen om wat van Iran te genieten. Eerst heb ik een paar dagen met andere toeristen Esfahan verkend: een prachtige stad, met een prachtig centraal plein, veel goede restaurants en een drukke, grote bazaar. Dan heb ik de bus genomen naar Tehran. Deze grote stad was wel even wennen, enorm druk met een verkeerstroom die alle verbeelding tart. Vaak duurt het 10 minuten voor ik een gaatje kan vinden om de weg over te steken. Bovendien valt hier eigenlijk niet zo ongelooflijk veel te zien en veel toeristen vermijden deze stad dan ook compleet. Maar wat het hier echt de moeite maakt zijn de Iraniers zelf. Nooit heb ik zo'n warm en gastvrij volk ontmoet. Ik wordt hier constant uitgenodigd om bij mensen thee te komen drinken, hun familie te leren kennen, samen te eten... Gisteren bijvoorbeeld was ik onderweg naar een vegetarisch restaurant toen ik een man ontmoette op de metro. Hij heeft me eerst met de auto naar het restaurant gebracht, dan mijn eten betaald, dan mij uitgenodigd bij hem thuis (met nog meer eten natuurlijk), dan nog heel de avond rondgereden door Tehran, verschillende parken en gebouwen laten zien en mij tenslotte nog op een grote coup ijs getracteerd. Ongelooflijk!

Ok, nu heb ik wel genoeg verteld, maar om het af te leren nog een kleine anecdote: Ik had al opgemerkt dat in Iran veel mensen mij 'Mister Goen' noemden. Ik dacht dat het was omdat ze de 'K' niet konden uitspreken, maar vandaag heb ik geleerd dat 'Koen' in het Farsisch 'kont' betekend... Dat verklaart de verbaasde gezichten telkens ik mijn naam zei! :-)

Groetjes!
Mr. Goen

ps: Fotos als ik in Finland ben waar ze een iets sneller internet hebben...

Comments

Ontzettend blij om opnieuw van je te horen. Er werd me zelf gemeld dat je in Kaboel zou zitten... Maar nu naar Finland? Koen, als jij zou weten hoe koud, kil en regenachtig het hier is... dan zou ik eerder voor het zuiden kiezen...
Dikke kus - Ingrid From Ingrid Tiggelovend, on Sep 27, 2010 at 06:11PM
Hi Koen, leuk om weer van je te horen en dat je terug op je pootjes gevallen bent. Zoals Ingrid zegt, de herfst is hier al volop bezig en de winter zal er ook vroeg genoeg aankomen...wel een contrast me je reis tot nu toe vrees ik.
Als je dan toch in de buurt mocht komen in de volgende maanden, laat eens horen en je kan gerust wat opwarmen hier. Nog een stevige groet, Chris From chris, on Sep 27, 2010 at 07:35PM
Blij om gisteren je sms je te krijgen. Je weet, ik maak mij niet vlug ongerust maar nu begon ik mij toch af te vragen of er iets gebeurd was; Maar zoals altijd loopt onze Koen niet in zeven sloten tegelijk. Je zal je wel wat warmere kleren moeten aanschaffen want het begint al flink wat kouder te worden, maar de flessen water zullen dan ook wat minder zijn om het gewicht wat te compenseren. Laat vlug iets van je horen vanuit Finland, ik ben benieuwd! :) mama xxx From mama, on Sep 28, 2010 at 03:27PM
Mr Goen in Finland?!
Wow...waar zo'n solotrip op de fiets een mens al niet naartoe leidt. Van de theekransjes recht de sauna in. Fijn om je te 'lezen'. En fijn dat het goed met je gaat. Ik had bij het antibiotica-verhaal een kleine déjà-vu over de avonturen van lies en mezelf in Zuid-Amerika :-)

Verwarm u!
Sas From saskia vandeputte, on Oct 2, 2010 at 01:08PM
Dag Mr. Kont,

Amaj wat een avontuur zeg!! Kan je eens wat foto's uploaden? Ben wel benieuwd! Ja fietsen zal niet evident zijn in zo'n landen als Iran en zeker niet in India!
Anyway hoe is het nu in Finland? Elke dag een saunake als ontspanning voor het zware fietsen?

Dikke x
de kleine zus From Tine, on Oct 4, 2010 at 08:06PM
dag koen

je bent altijd welkom in aarhus moest je er op je trip door denemarken passeren

Roel From Roel, on Oct 5, 2010 at 07:18AM

Pictures & Video

dorpje in Turkije
rit op de trein tijdens de stops thee drinken met mede-reizigers
tijdens de stops thee drinken met mede-reizigers
rond Kurtalan, toch nog een schattig jongetje
en nog wat thee drinken...
het meer Van naar de kapper in Van
naar de kapper in Van
op kasteel Van met Olly en twee gidjes
kasteel  Van ontbijt in Van terwijl we op de bus wachten
ontbijt in Van terwijl we op de bus wachten
moskee in Urmia avondje uit met Belal (rechts) en vrienden
avondje uit met Belal (rechts) en vrienden
dorpje in Iran lunch bij vriendelijke familie in Mahabad
lunch bij vriendelijke familie in Mahabad
de vader is een vervent alpinist, heeft me heel wat fotos laten zien van zijn beklimmingen in de Himalayas.
moskee in Sanandaj
in Iran moeten de poppen hun gezicht bedekken...
ook hier moet nog geklommen worden
mooie zonsondergang
verlaten dorpje camperen in de semi-woestijn
camperen in de semi-woestijn
en nog een mooie zonsondergang
lift en pompoen gekregen van Ali
Lotfollah moskee in Esfahan
Kunstig patroon in een tapijt
en natuurlijk ook enkele winkeltjes doen...
nog een moskee Christian uit Duitsland
Christian uit Duitsland
Thee drinken in nogal speciaal thee-huis
Christian & me Uitzicht vanop het centrale plein in Esfahan
Uitzicht vanop het centrale plein in Esfahan
mooie muurschilderingen
in de Lotfollah moskee
de Lotfollah moskee
het enige fietsende (!) meisje in Esfahan
de ex-ambassade van de VS in Tehran
vanuit deze ambassade werd de coup georganiseerd, en daarna werden ook de werknemers gedurende verschillende maanden gegijzeld. Fotos van de ambassade zelf waren echter niet toegestaan.
eindelijk!!! Echt vegetarisch eten
nog een moskee in Tehran
het verkeer .... een bazaar in Tehran
een bazaar in Tehran
deze man heeft me zowat door heel Tehran gereden
op de luchthaven met mooi ingepakte fiets
De fiets heb ik ingepakt in een stuk zeildoek dat ik gekocht heb op de markt. Mijn (goedkope) matjes heb ik in stukken gesneden en gebruikt als extra bescherming.